Menu

Reviews van gasten

Doe er je voordeel mee

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 44% van de vakantieganger reviews raadpleegt voorafgaand aan een boeking van een overnachting op één of meerdere beoordelingssites. Goede reviews over je accommodatie zijn dus zeer waardevol. Maar ook slechte reviews zijn nuttig. Hoe kun je meer uit reviews halen?

 

Belangrijk tijdens keuze accommodatie

Van de bronnen die gebruikt worden bij het zoeken naar een overnachting worden informatie
op boekingssites en informatie van vrienden en familie als het meest betrouwbaar gezien, gevolgd door reviews. Voordat de vakantie wordt geboekt, zoeken reizigers bevestiging of ze een goede keuze maken. Reviews worden het meest gebruikt om extra informatie over de bestemming te achterhalen, een miskoop te voorkomen of als voorbereiding ‘om de sfeer te proeven’.

 

Belang van goede informatie op Zoover

De impact van reviews voor bedrijven is enorm. Hoe meer en betere reviews hoe hoger het aantal boekingen. Zo is Zoover nog steeds een uitermate populair medium om een review te raadplegen of om meer informatie te halen over een accommodatie. Zorg dus dat je informatie op Zoover compleet en aantrekkelijk is. Meer informatie over reviews op Zoover.

Vergeet daarbij niet om je Zoover reviews te delen met je bedrijfspagina op Vekabo.nl. Meer informatie hierover vind je in de handleiding.

 

Reviews helpen aan vindbaarheid op Google

Reviews zorgen ook voor een bepaalde mate van vindbaarheid in Google. Bij een zoekopdracht verschijnt op de resultatenpagina altijd een blok met bedrijfsgegevens waarin ook recensies zijn opgenomen. Zorg dus dat je bedrijf ook binnen Google goed staat vermeld. Dat doe je met Google Business

 

Waardeer een goede beoordeling

Door actief en snel te reageren op reviews, zoals op Zoover, laat je zien dat je de beoordeling van je gast serieus neemt. Bij een goede beoordeling kun je hierop reageren met een bedankje en laten weten dat je ook blij was met hun bezoek. Je toont hiermee waardering en een persoonlijke betrokkenheid. Met positieve reviews krijg je ook duidelijkheid over welke onderdelen van je bedrijf gasten zo waarderen. Dit kun je dan vervolgens weer uitlichten in je promotie. Voorbeeld: als meerdere reviews duidelijk maken dat je campingplekken zo ruim en groen zijn, vermeld dit dan ook in de teksten over je bedrijf en benadruk dit in de foto's.

 

Leer van slechte kritiek

Een kritische of ronduit slechte review kan ook waardevol zijn. Wanneer meerdere gasten klagen over een specifiek onderdeel van je accommodatie dan mag je er vanuit gaan dat dit ook klopt. Je krijgt waardevolle informatie over gebreken waar je (hopelijk) wat aan kan doen. Enkele tips hoe om te gaan met kritische reviews:

  • Terechte kritiek? Dank de gast hiervoor en laat weten dat je het probleem gaat aanpakken. Zo neem je de betreffende gast serieus en laat je aan toekomstige gasten zien dat je je accommodatie en service continue verbetert. Wanneer het probleem daadwerkelijk is opgelost kun je ervoor kiezen om het te laten weten in een reactie op de betreffende review(s) 
  • Wanneer gasten door een probleem (min of meer) gedupeerd zijn kun je ervoor kiezen om hen tegemoet te komen, met bijvoorbeeld een korting bij een volgende boeking. Laat in een reactie weten dat je persoonlijk contact opneemt met de gast en met een passende tegemoetkoming komt. Door de tegemoetkoming niet direct in de (openbare) reactie te vermelden voorkom je dat er misbruik van wordt gemaakt door andere gasten.
  • Wanneer kritiek in jouw ogen duidelijk onterecht is en je hier goede argumenten voor hebt, laat dit dan weten in een reactie op de review. Doe dit in nette bewoordingen en vermijd een stevige discussie. Bij een duidelijk meningsverschil is het beter om dit persoonlijk te bespreken, zodat het geen welles-nietes spelletje wordt en reactie op reactie. Voor toekomstige gasten laat je ook hiermee zien dat je professioneel bent en dat niet alle kritiek gegrond is.

 

Review-cijfer als ijkpunt voor je bedrijfsdoelstelling

Je streeft als accommodatiehouder naar een goede kwaliteit. Een review-cijfer kan, bij voldoende reviews, een graadmeter zijn voor die kwaliteit. Zo kan je ervoor kiezen om dit mee te nemen in je bedrijfsdoelstellingen voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een verhoging van een 8 naar een 8.3 in één jaar tijd. Hiermee heb je voor jezelf een handig middel om je kwaliteit te monitoren en kan je bijvoorbeeld je personeel uitdagen om een beter cijfer als gezamenlijke doelstelling te hebben.