Menu

Vekabo krijgt een nieuwe naam voor gasten

De verenigingsnaam blijft bestaan

Vekabo is momenteel, samen met diverse leden en een gespecialiseerd reclamebureau, bezig met de ontwikkeling van een nieuw merk voor gasten, waaronder een nieuwe naam. De reden hiervan lees je verderop op deze pagina. De verenigingsnaam blijft overigens voorlopig bestaan. Begin februari hebben we een oproep gedaan aan leden om met suggesties te komen voor een nieuwe naam. Ruim dertig leden hebben hier gehoor aan gegeven en diverse suggesties aangedragen, waarvoor dank. Zoals beloofd hebben we onder de inzenders twee maanden op Uitgelicht verloot en Landrijk de Reesprong is als winnaar uit de bus gekomen. Ook hebben we zelf met het bureau een lijst met mogelijke namen opgesteld. Omdat we nog niet tevreden zijn over de huidige suggesties voor een naam gaan we opnieuw naar de tekentafel. Dit doen we met een aantal leden in een sessie die we later dit jaar organiseren. Het is dus al met al een proces dat we zorgvuldig aanpakken. Mocht je nog inspiratie hebben voor goede namen dan mag je die te allen tijde doorgeven via dit formulier.

 

Toelichting

Een consumentenmerk met een positieve naamsbekendheid van 25% onder de doelgroepen. Dat is een van de ambities uit de Vekabo Visie 2020-2025. De huidige naam Vekabo is afgeleid van de verenigingsnaam maar wordt vanuit de historie ook gebruikt als consumentenmerk naar de gasten/consument. Bij een bepaalde groep van gasten die traditiegetrouw en al vele jaren als vaste klant bij de recreatieondernemers van Vekabo komen geeft deze naam een vertrouwde klank. De doelgroep jonge gezinnen en nieuwe gasten kent de naam Vekabo echter niet tot nauwelijks. Vekabo zal daarom starten met de ontwikkeling van een nieuw consumentenmerk, met een naam en uitstaling die een bredere doelgroep aanspreekt. De naam Vekabo als verenigingsnaam blijft voorlopig gewoon behouden.

 

Hoe pakt Vekabo het aan?

Op basis van de input van leden, het bestuur en het verenigingsbureau ontstaat er hopelijk een eerste flinke lijst van namen. Een gespecialiseerd reclamebureau gaat deze namen toetsen op criteria voor merknamen en voegt er zelf zo nodig namen aan toe. Vervolgens presenteert het bureau deze gefilterde 'longlist' aan het bestuur en enkele leden om te komen tot een shortlist van kansrijke namen. Mede op basis van deze voorkeuren wordt vervolgens de definitieve naam gekozen binnen het bestuur, en in overleg met een selecte groep leden. De nieuwe naam en de kernwaarden zijn de uitgangspunten voor het ontwerpen van de nieuwe huisstijl (zoals het logo, het lettertype, etc.). Vast staat al de herkenbare gele kleur.

 

Maar hoe bedenk je nu een goede naam?

 

Alles mag

In deze fase van brainstormen is geen enkele naam verkeerd. Denk dus niet te snel dat een bepaalde naam toch niet kan. Vaak kom je met een eerste lijstje ook weer tot nieuwe namen. Overigens is er nog geen keuze gemaakt of er een Nederlands- of Engelstalige naam komt. Laat je daar dus ook niet door beperken.

 

Verplaats je in de doelgroep

Probeer je te verplaatsen in de doelgroepen en wat Vekabo voor hun betekent. Denk aan kernwaarden als platteland, buitenleven, natuur, rust, samen erop uit, gastvrijheid. Wat hebben we onze doelgroepen te bieden? En waarin onderscheidt Vekabo zich van concurrenten als de SVR, Natuurhuisje.nl of Airbnb.nl?

 

Nog meer inspiratie of informatie nodig?

Op dit blog lees je meer over hoe klanken, en de kleur van een merk effect hebben op de merknaam.

 

 

Ter inspiratie

Ter inspiratie en houvast hierbij verschillende soorten stylen en voorbeelden van namen:

  • Merknamen (denk aan: Oxxio, Fontys, Avans)
  • Buitenlandse namen (denk aan: Jumbo, Myosotis, Booking.com)
  • Misspelling (denk aan: Flickr of Google bijv)
  • Rijmend woord (denk aan: Firewire)
  • Samenvoeging van woorden (denk aan: Natuurhuisje.nl Nederlandse Energie Maatschappij)
  • Samenstelling van een woord (denk aan: Airbnb, De Vakantiewijzer, Spaarze)
  • Echte woorden (denk aan: Apple, Bijenkorf)
  • Namen van families of personen (denk aan: Albert Heijn, Heineken)

 

Genoeg inspiratie? Geef dan direct je suggesties voor namen door via dit formulier.